Autopilot til båd – Se udvalget

-18%
-22%
4.995,00 DKK 3.895,00 DKK
-9%
5.995,00 DKK 5.444,00 DKK
Ikke på lager
Ikke på lager

Hvordan fungerer en autopilot? 

Alle autopiloter til båd har tre hovedkomponenter, som de opererer med. En kursføler som typisk er et fluxgate kompas, en central behandlingsenhed (en kurscomputer) som er ”hjernen” bag autopiloten og til sidst har vi en køreenhed, som ofte kommer i form af en motor eller en hydraulisk pumpe, som giver kraft og styrke til din båds ror. Du kan også benytte dig af langt mere avancerede autopiloter, som forbinder sig til yderligere sensorer: datakilder som kan inkludere en vejrhane på masten; en ror-reference som fortæller pilotens behandlingsenhed hvor roret peger henimod; en rate gyro sensor som holder øje med dynamiske op- og nedstigningsforskelle og en GPS modtager eller et speedometer. Selve køremekanismerne, matchet med din båds unikke form af styring, er hvordan autopiloter skiller sig ud fra hinanden. Senere i artiklen, vil vi komme ind på, hvordan du vælger den rigtige autopilot.

Driften af en autopilot er forholdsvis simpel, sæt din speed- eller sejlbåd til den ønskede kurs, hold kursen for nogle få sekunder og tryk derefter ”AUTO” og afløs hjelmen. Autopiloten vil dermed aflåse kursen i dens hukommelse og vil respondere med korrektioner undervejs, som vil holde din båd på den rette kurs. Nyere og mere moderne autopiloter, har forskellige metoder til at opretholde en mere akkurat kurs en deres forgængere, som f.eks. auto-trim, auto sea-state samt integration med GPS. De seneste udviklinger inkluderer ”SmartSteer” software algoritmer, fra firmaet ”Raymarine”, som bruger en rate gyro sensor til at opsnappe mere akkurate afvigelser fra den satte kurs, samt en algoritme som lærer din speed- eller sejlbåds unikke karakteristika, som så vil forbedres over tid. Faktisk som en kunstig intelligens, hvor den lærer din båd bedre og bedre at kende.

Når autopiloter til båd har problemer med at styre 

Her er reglen, du bare må vide, hvis du overvejer at købe en autopilot, eller måske allerede har en og ikke er tilfreds med dens performance: Hvis du har svært ved at holde kursen, så vil din autopilot også have svært ved at holde kursen. I modsætning til en vindfane (som er en mekanisk monteret selvstyrer, som bliver brugt på sejlbåde), virker autopiloter sværere som havets vind og styrke bliver kraftigere. Endelig, vil pilotens effektudgang nå dens grænse og enheden bliver for overvældet. Ifølge sejleksperten og flådearkitekten Steve Dashew, vil en autopilot som er bygget korrekt og har den rigtige størrelse, bruge 10 procent af dens styrke (eller mindre) omkring 75 procent af tiden, og al dens kraft mindre end én procent af tiden. Hvis du bruger din speed- eller sejlbåd på en stille sø, vil dette ikke betyde noget. Hvis du er en blåvandscruiser, så kan den ene procent være den som betyder noget, når du virkelig vil have din autopilot til at arbejde for dig, i svære vejromstændigheder.

Når cockpit autopiloter fejler 

Igennem årene, har vi lært en god portion vigtig viden, omkring hvad der virker og hvorfor tingene en gang i mellem fejler. Ved at dele denne information med dig, håber vi på at vi kan undgå ulejligheden af at din autopilot potentielt skulle fejle. Det største problem med en autopilots pålidelighed, er at langdistance sejlere ofte køber små, cockpit-monterede autopiloter og derfra håber og forventer de, at den skal kunne operere helt fejlfrit over flere år.

Når deres autopiloter har brug for en reparation, og ja de skal have en reparation i ny og næ, så finder kunderne dem selv ofte stående i en situation og lokation for den sags skyld, hvor det er svært eller direkte umuligt, at få deres autopilot repareret. Mange sejlere sejler uden de nødvendige praktiske forberedelser og stoler for meget på at autopiloten skal klare det hele. Derfor er de ofte i problemer, når autopiloten fejler. De typiske årsager til at den fejler, er ofte indsivning af saltvand i den centrale procesenhed, vand i motoren og korrosion i strømforsyningen og eller stikkontakten.

Derfor anbefaler vi altså ikke cockpit autopiloter for langdistance sejlads, medmindre en af de følgende punkter er gældende:

  • Du elsker at styre roret med dine hænder, mange timer ad gangen
  • Du har en backup autopilot, hvis nu den første fejler
  • Du har et vindhane styresystem og er ikke afhængig af autopiloten som det eneste

Hvad er forskydningen og længden af din båd? 

Hvordan kan du estimere begrænsningerne på din båd og dermed korrekt indstille din autopilot? Båddesignet, længden og forskydningen er helt essentielle. Generelt set så er både som er lange, smalle eller som er v-formede langt mere retningsstabile og retningsorienterede. Hvis din båd ikke er så afbalanceret, så kan det være at din pilot skal kæmpe mod vejr roret (og du vil måske føle dig nødsaget til at kaste et reb i storsejlet eller skifte til en mindre fok for at balancere roret, f.eks.) Husk at en rorpindsmonteret autopilot prøver at styre omkring 45.72 cm væk fra dit rors akse. En autopilot er ikke en løsning for speed- eller sejlbåde som er svære at styre. Underdæks autopiloter er langt mere kraftfulde og effektive, mere pålidelige og bedre til at styre, så dette burde være dit førstevalg, når det kommer til langdistancesejlads.

Hvordan køber jeg den rigtig størrelse autopilot? 

Hvis du skal ud og købe en ny autopilot, i den rigtige størrelse, så er det altid en god idé at starte med at gå ud fra, hvad producenten anbefaler. Det er ikke altid at disse anbefalinger fungerer, men det er en start og dernæst lav en masse research og find ud af hvilke autopiloter der er anbefalet til din type speed- eller sejlbåd. Hvis du er ved at være på den øvre grænse for hvad producentens anbefalinger er, især ift. forskydningen, så burde du gå en størrelse op. Husk, at din båds forskydning kan stige med 20%, når den er lastet.

Det absolut letteste job for en autopilot er at styre en båd under kontrol i et roligt hav/sø. Den mindste autopilot, vi tilbyder, kunne styre en 75 ‘ocean racer under disse forhold. Men dette eksempel er misledende, da du vil have en autopilot, der fungerer godt under mere krævende og ekstreme forhold.

Justering af rorhastigheden 

Vindretningen, autopiloter bliver nødt til at kaste roret over, for at modvirke det overtagende hav. En sejlbåd med et spiler sejl på, må have en hurtig responstid for at kunne undgå afrundinger eller nedrundinger! Speedbåde har brug for gode responsive autopiloter også i medvind, da de har tendens til at afvige fra kursen eller sejle ustabilt, når de sejler ned af havet.

Den bedste måde hvorpå du kan måle hastigheden af en autopilot, er nummeret af grader pr. sekund af en ror korrektion, hvilket er meget forskelligt fra model til model. Vi har en idé om, at en 7.6 meter lang båd, har brug for 15 grader pr. sekund; en 12 meter lang båd, har brug for 10 grader pr. sekund; en 21.33 meter lang båd, har brug for 5 grader pr. sekund. Steve Dashew anbefaler en drejerate på 8 til 15 grader pr. sekund når båden har den tungeste last.

Shaman, min retro 40 kaliber sejlbåd, vender stærkt i følgende havomstændigheder. Det virker til at autopiloten gør denne vending i vandet stærkere, siden den ikke kan forstå bølgernes adfærd, som et menneske kan. Jeg fandt ud af, at ved at bruge en hurtig nok autopilot med ”AutoLearn”, (Som er et program som aktiverer rate gyro sensoren, til at automatisk lære bådens styre mekanikker) og ved at justere dæmpningen på autopiloten, kan jeg få båden til at arbejde med autopiloten, selv i bølger, men jeg har ofte måttet tage over med hænderne. Moderne autopiloter som ”Raymarine’s Evolution Series” og ”Garmin’s Reactor Series”, får denne justering og kalibrering til at fungere langt mere simpel.

Vil du have en overdæks- eller underdæks autopilot til båd? 

Sejlbåde med rorpind: Hvis du skal vælge en cockpit-monteret sejl-autopilot skal du vælge en rorpindspilot (som f.eks. Raymarine ST1000 eller Raymarine ST2000) eller en autopilot, der matcher din båds forskydning, og selvfølgelig vælge en større størrelse, hvis du er i tvivl, og tilføje 20% til bådens opgivede og til den typiske lastvægt.

Sejlbåde med styrestang: Raymarine EV-100 Tiller-systemet passer til både op til knap 6000 kg. forskydning.

Sejlbåde op til 12 meter med mekanisk hjulstyring: Brug cockpit-hjulpiloter som EV-100 Wheel Pilot Pack. De er ret nemme at installere og fungerer rigtig fint under de fleste forhold og omstændigheder. Igen, til brug på tværs af havet, er det bedst at opgradere til en pilot under dækket, som f.eks. en af ​​Raymarines EV-200 eller EV-400 sejlpakker, Simrads AP24 Autopilot til kabelstyringsbåde eller Garmin’s GHP 12.

Rotationsdrev: Til kæde- og kabelstyresystemer (kabel- og stangsystemer som Edson og Whitlock pedestals). Kan kræve valg af et tandhjul blandt størrelser inklusive tandhjul med 13, 15, 17, 19 og 25 tænder.

Hydrauliske drev: Bruges til både med hydrauliske styresystemer. Vælg den rigtige hydrauliske drivenhed baseret på kapaciteten (i kubikmeter) på din hydrauliske styrestang.

Brug din autopilot til båd sikkert

 

  • Sørg for, at alle dine besætningsmedlemmer ved, hvordan man deaktiverer autopiloten (f.eks. ved at trykke på den røde STANDBY-tast på Raymarine-enheder).
  • Vær opmærksom på, at enhver autopilot kan fejle, sandsynligvis på det mest ubelejlige tidspunkt, f.eks. Når du er inde i en smal kanal. Autopiloter kan være udsat for interferens fra en transmitterende SSB-radio, for eksempel, hvilket kan få din båd til at udføre en ændring i kurs.
  • Vær altid årvågen, så du kan være sikker på der ikke opstår uventede ubehagelige situationer.

Som du nok kan se, er vi rigtig glad for autopilot fra Raymarine – De leverer en virkelig god og stabil autopilot til båd – Til en god pris! Læs mere om Raymarine her.

Autopilot til båd

Kunne du også godt tænke dig, et ekstra sæt hænder til at styre din båd? Så er en autopilot til båd løsningen.

En autopilot til båd, er en selvstyrende enhed, til speed- eller sejlbåde.

Autopiloten kan styre og vedligeholde den forudindstillede kompaskurs, som du har sat den til, hvilket de mest standard-autopiloter kan gøre. Der findes også andre mere avancerede autopiloter, som kan forbinde sig til GPS modtagere eller opsamle data fra din båds styreinstrumenter, og som dermed kan klare langt mere avancerede og tilpassede opgaver.

Derfor skal du have en autopilot til båd

En af de store fordele ved at anskaffe sig en autopilot til ens speed- eller sejlbåd, er at den gør et enormt godt stykke arbejde i at holde båden stabil i lette til moderate vejromstændigheder. En autopilot bliver jo selvfølgelig heller ikke træt, som et menneske ville blive, samt har en autopilot uendelig koncentrationsevne. Dermed, giver autopiloten anledning til, at du kan benytte dig af din speed- eller sejlbåd, som du aldrig har kunnet før, nu hvor du har en ekstra kaptajn ombord. En autopilot er så akkurat i dens kalkulationer, at du ender med at spare en masse benzin. Ikke nok med det, men du vil også ankomme til din destination langt hurtigere, end du nogensinde havde drømt om, specielt hvis du har tilkoblet din autopilot, med en GPS.

Autopilot til båd / Selvstyrer til båd