Sikkerhed til søs – Den store guide

Fyrtårn-Sort-Hvid

Fritidssejlads er både sundt, lærerigt og spændende – og tager man sine forholdsregler, er det ganske ufarligt. Men god forberedelse, planlægning og viden om sejladsen, giver de bedste forudsætninger for en sikker sejlads, hvor alle kommer sikkert i havn. Søsportens sikkerhedsråd, har udgivet “de 5 sejlråd”, hvor den grundlæggende sikkerhed i forbindelse med sejlads, beskrives.

 

De 5 sejlråd

Kilde: Søsportens sikkerhedsråd

  1. Lær at sejle
  2. Hold dit grej iorden
  3. Planlæg din tur
  4. Hav en livline til land
  5. Brug vesten

1. Lær at sejle

Nogen har sejlet hele deres barndom – andre bliver først introduceret til sejladsens forunderlige verden senere i livet. Uanset hvornår din sejler karriere begynder, er det vigtigt at du lærer at sejle – uanset om du planlægger at sejle i en lille jolle, sejlbåd eller motorbåd. Desuden, er der for nogen bådtyper forskellige lovkrav til certifikater, men det kommer vi ind på senere.

Du kan lære at sejle ved at tage anerkendte uddannelser – F.eks. duelighedsbevis eller speedbådscertifikat. Speedbådscertifikat, er påkrævet for at føre noget typer både, men har du duelighedsbevis, har du også speedbådscertifikat. Duelighedbeviset, er altså en slag overbygning på speedbådscertifikatet. Du lærer bl.a. og navigation, vind/vejr, nødprocedurer og meget andet. 

Selvom du flere steder kan tage duelighedsbevis på 1-2 weekener, udbyder rigtig mange sejlklubber deciderede sejlerskoler, hvor du over 1 eller 2 sæsoner træner praktisk sejlads og modtager undervisning, så du efterfølgende er godt rustet til at sejle din egen båd.

2. Hold dit grej iorden

Hvert år er der mange redningsaktioner, som sagtens kunne være undgået, pga. fejl ved udstyret ombord, eller motoren. Derfor er det vigtigt at kontrollere dit grej, inden du slipper fortøjningerne.

Generel tjekliste:

  1. Kontroller at lanterner virker – Specielt hvis der er risiko for sejlads i mørke eller i vejr der giver nedsat sigtbarhed.
  2. Husk dit sikkerhedsudstyr – Læs mere om hvilket sikkerhedsudstyr du bør have ombord senere i denne artikel.

Tjekliste for sejlbåd:

  1. Vælg den rigtige sejlføring. Er der udsigt til opfriskende vejr, så sørg for at rebeliner er klar til brug.
  2. Kontroller at der er stopknob på skøder og fald.
  3. Kontroller dine stag og fald for “lus” (strittende enkelttråde), samt generelt slid. 
  4. Kontroller splitter og nøgleringe i vantskruer. 

Tjekliste for motorbåd:

  • Kontroller vandudskilningsfilteret – Det skal være fri for vand.
  • Vær sikker på at du har tilstrækkeligt med brændstof – samt reservebrændstof, hvis det bliver nødvendigt at ændre ruten undervejs.
  • Kontroller at motoren køler tilstrækkeligt – og at der er en fin kølestråle. 

3. Planlæg din tur

Planlægning, planlægning og atter planlægning, er et virkelig godt udgangspunkt for en sikker tur til søs. 

Tjek vejrudsigten

Det er nemmere end nogensinde før, at danne sig et overblik over vejret for din kommende sejlads. Benyt f.eks. fcoo.dk som giver en super sejladsudsigt. Fcoo udgives og vedligeholdes af Forsvarets Center For Operativ Oceanografi, og der er både mulighed for at se vind og vejr prognoser – både lange og korte udsigter.

Beklædning til omstændighederne

Sørg for at have beklædning med, som passer til vejrliget. Hellere for meget end for lidt. Det er bedre at have en ekstra trøje med, som kan tages af, end omvendt. Tøjet skal desuden kunne holde alle ombord varme og tørre. At gå rundt og være gennemblødt pga. f.eks. en brækkende bølge, gør ikke noget godt. Derfor, invester i noget ordentligt sejlertøj, samt sørg for at have skiftetøj ombord.

Forsyninger til sejlturen

Selv på de korte ture, bør der være godt med forsyninger ombord. Skulle du kommer ud for motorhavari, grundstødning eller andet, kan turen vare noget længere end forventet. Det er ikke godt, at man i sådan en situation går sukkerkold – Derfor: Hav altid nogen forsyninger ombord. F:eks. frugt, kiks, chokoladebarer, postevand og sodavand. Bananer og chokolade er et godt bud. Derudover er det rart at kunne få noget i maven, hvis man skulle blive søsyg.

Navigation

Idag har vi mulighed for at bruge GPS til navigation – Både på mobilen og på en kortplotter. Det gør navigationen nem og bekvem, bl.a. fordi mange bl.a. tilbyder autorouting. Men du bør stadig forsøge at planlægge turen inden fortøjningerne kastes.

  • Vær obs på om den udstukne rute, kommer tæt på lave vanddybder.
  • Forsøg at holde afstand til ruter med erhvervstrafik.
  • Overvej alternative ruter, og nødhavne undvejs.
  • Sørg for at søkortet på din kortplotter er opdateret.

4. Hav en livline på land

På land, kan du køre din bil ind til siden, hvis noget går galt undervejs. Det kan man ikke med en båd – og mister du din fremdrift, tager vand ind eller kommer i en anden situation hvor du har brug for assistance, er det vigtigt at du kan komme i kontakt med nogen på land – og gerne omkringliggende både.

VHF eller mobiltelefon?

Selv i disse moderne tider, er en mobiltelefon stadig den sikreste forbindelse til land. Du kan naturligvis ikke spørge konen derhjemme, hvad der er til aftensmad, men du kan kalde hjælp hos Lyngby radio samt andre både. Derudover virker en VHF også, hvor der ikke er mobildækning. De fleste VHF radioer er idag vandtætte, og du kan afgive en nødmelding via DSC, hvor din position også medsendes. At bruge en VHF (til andet end nødmeldinger), kræver dog et SRC (Forkortelse for Short-Range-Certificat – eller i dagligt tale, et VHF certifikat)

Mobiltelefonen bør alligevel medbringes på sejlturen. Hvis du ellers er inden for mobildækning, kan du både ringe til konen og spørge hvad der er til aftensmad, eller i værste fald, ringe 1-1-2. Derudover kan den bruges til at modtage informationer om vejrforhold og lignende.

Derudover er det vigtigt, at der altid er en i land, der ved hvornår du forventer at være i havn – der er en mobiltelefon formidabel. 

Kort sagt – En kombination af VHF og mobiltelefon, giver en god sikkerhed, for at kunne komme i kontakt med andre.

5. Brug redningsvesten!

Dette punkt er nok et af de vigtigste. Vi uddyber de forskellige typer af redningsveste længere nede – Men husk, Vesten virker kun hvis du har den, når ulykken indtræffer. Falder du overbord, holder redningsvesten dine luftveje fri af vandet.

De forskellige typer af redningsveste

Befinder du dig på eller ved vandet, er det yderst anbefalelsesværdigt at bære en redningsvest. Sejler du, er det et lovkrav, at der redningsveste til alle ombord. Redningsvestene skal være i rigtig størrelse og vægtklasse.

Køb kun godkendte redningsveste

For sikkerhedsudstyr til fritidssejlere, findes en type-godkendelse – også kendt som CE godkendelse. For at opnå denne godkendelse, skal en redningsvest leve op til de såkaldte EN-normer.

Der findes forskellig former for redningsveste, som du kan læse om herunder:

 

Antal Newton Betegnelse Beskrivelse Se udvalget
50 Flydevest Anvendes typisk til jollesejlads, paddleboards etc., hvor hjælpen er lige   i nærheden. Den er ikke sikker ved bevidsløshed, da den ikke vender dig om,   som en redningsvest gør. Se   udvalget af flydeveste her
100 Redningsvest En 100 N redningsvest, er velegnet til brug i kystnært og og beskyttet   farvand. Giver begrænset sikkerhed ved bevidstløshed. Se   udvalget af klassiske redningsveste her
150 Redningsvest En 150 N redningsvest, kan anvendes i alle farvande. Bører du kraftigt og   vandtæt sejlertøj, kan sikkerheden ved bevidstløshed være begrænset. Mange   vælger denne redningsvest som en oppustelig redningsvest. Se   udvalget af oppustelige redningsveste her.
275 Redningsvest En 275 N redningsvest, kan anvendes   i alle farvande – også under sejlads med hårde vejrbetingelser. Giver fuld   sikkerhed, også selvom der bæres tungt tøj. Kan også fås som oppustelig   redningsvest.

Klassisk redningsvest eller oppustelig redningsvest

Hvis du sammenligner de 2 typer redningsveste, sikkerhedsmæssigt er den ingen forskel imellem den oppustelige redningsvest, eller den klassiske redningsvest – også kaldet en “fastvest”. 

Opdriften er den samme. Den oppustelige redningsvest vender dig også om, så luftvejene er fri af vandet.

Tilgengæld føler mange at en oppustelig redningsvest, er meget mere komfortabel og behagelig at bære – Mange nævner at de faktisk glemmer at de har den på, og det er en stor sikkerhedsfordel, frem for den klassiske redningsvest. Bær vesten – Den kan redde dit liv. 

Se udvalget af oppustelige redningsveste her

Vigtigt om blebørn og redningsveste

Moderne, tætte engangsbleer har en stor opdrift – nogen gang mere end redningsvesten kan kompensere for. Det er vigtigt der er stor opmærksomhed om dette, da et barn, som er iført både engangsble og redningsvest, i værste fald kan ende med enden i vejret, hvis det falder over bord!

Lovgivningen omkring redningsveste

Det har siden 1992, været lov i Danmark, at man i forbindelse med fritidssejlads, skal have redningsveste eller flydeveste ombord, svarende til minimum det antal personer der er ombord, så længe fartøjet ikke er fortøjet i havn. De omborværende redningsveste skal:

  • Være typegodkendt (Det er alle redningsveste, du kan købe hos DKMarine.dk)
  • Passe i vægt og størrelse til de ombordværende. 

Overtrædelse af Bekendtgørelse om redningsveste i mindre fartøjer straffes med bøde. I skrivende stund, er bøden pr. manglende redningsvest kr. 1.500,- Med andre ord, er i 4 personer ombord, og ikke har medbragt redningsveste, risikerer i en bøde på 4 x 1500 = Kr. 6000,- – Det er mange penge, når en oppustelig redningsvest, kan erhverves fra under 600,-

Mand-over-bord

Det bedste er ALTID at forsøge og undgå en Mand over bord episode – men desværre sker det fra tid til anden. Heldigvis kan du, som skipper, forberede dig på det. 

Man kan lave mange ting, for at forebygge en mand over bord situation, men det er alligevel vigtigt, at alle ombord er forberedt på siituationen, og ved hvordan de skal håndtere det. Forbered altid dig selv og din besætning på at det kan ske.

Derfor falder folk overbord

Der kan være mange grunde til at folk falder overbord. Herunder har vi samlet de mest hyppige, vi har kendskab til:

  • Alkohol
    Det er velkendt at alkohol skader dømmekraften og det kn hurtigt føre til at en der vil tisse over rælingen, eller foretage andet på fordækket, får overbalance og falder overbord. Begræns eller undgå alkohol til søs.
  • Overbalance pga. pludselige bevægelser
    I en lille jolle, kan det at en persone flytter sig, skabe ubalance i båden, og føre til en mand over bord. Bølger og andre pludselige bevægelser, kan også medføre at båden ikke opfører sig som forventet. Et godt tip:
    Hav ALTID en hånd på båden og en hånd til dig selv. Hold altid fat i noget ombord, på en sejlbåd, kan du holde fat i vanterne. Brug evt. en livline, som kan holde dig ombord.
  • Snubler over noget ombord
    Et eksempel på noget man kan snuble over, kan være f.eks. tovværk på dørke. Hold altid båden rydelig.
  • Kæntring
    Ved kæntring vil det typisk være hele besætning der falder over bord. Kæntring sker oftest ved mindre både / joller.

Sådan undgår du en mand over bord situation

Det er mange gange bedre at forebygge situationen med mand over bord, end det er at skulle trække en person op af vandet. Herunder finder du en række gode råd, til at undgå mand over bord.

Undgå dårligt vejr

At lade være med at gå ud i dårligt vejr, er en del af “god sømandsskab”. Tjek vejrudsigten, og tag en vurdering i forhold til den båd du planlægger at sejle i. Er du i tvivl, så bliv i havn. Trækker et uventet uvejr op, så søg hurtigst muligt læ eller havn.

Undgå rod på dækket & dørken

Rod på dækket og dørken, specielt med tovværk, giver god grobund for ulykken. Fjern ubrugt tovværk, læg skøder og ligende hvor man ikke træder i dem.

Benyt egnet fodtøj

Sørg for at benytte fodtøj, som står godt fast på dækket. Glatte sko er den sikre vej i baljen.

Brug en livline

Når det er praktisk muligt – og i særdelshed når du bevæger dig på dækket, så benyt en livline. Sørg for at der er rigeligt med fastgørelsessteder til livlinen på dit fartøj. 

Drop alkoholen

Alkohol giver ringe dømmekraft og dårlig balanceevne. Vent til du er sikkert i havn, og driken havnebajer der – måske med naboen.

Forbered dig på en Mand over bord

Hvornår en mand over bord situation opstår, og hvordan den udvikler sig, er umuligt at vide. Derfor er det vigtigt at tage sine forholdsregler, og vide hvad man skal gøre, hvis situationen skulle opstå.

Øv dig og besætningen i Mand over bord

Når du er til søs, må ingen være i tvivl om hvad de skal gøre, og hvordan de skal reagere, hvis det sker at et besætningsmedlem falder overbord. Sørg for regelmæssigt at øve mand over bord procedurer. Træn det flere gange om året.

At øve mand over bord, lærer dig også at kende din båd bedre. 

Søsportens sikkerhedsråd har en god lang artikel, om mand over bord, og hvordan du bjærger en der er faldet over bord. Læs den her.

Rådet må stadig overordnet være: Forsøg at undgå mand overbord, men forbered dig på situationen.

Ser video herunder, hvordan du bedst bjærger en overbordfalden person, fra motorbåd:

En tanke om “Sikkerhed til søs – Den store guide

  1. Johnny Paulick siger:

    Vedr. MOB: vidio…. Princippet er god.. Men prøv at vise med en 100kg. dukke eller menneske som skal tages op.. Mange ulykker sker også når man prøver at få person op over rælingen på så lille båd, da den tipper og tager vand ind.. Vis de muligheder der er!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *